خانه > نقاشی ساختمان > آموزش نقاشی ساختمان > آموزش تکنیک های رنگ آمیزی روی دیوار

آموزش تکنیک های رنگ آمیزی روی دیوار

پیش فرض تکنیکهای رنگ آمیزی روی دیوار

ديوارها يكي از موثرترين بخش‌هاي دكوراسيون منزل هستند. چرا كه رنگ آنها تاثير زيادي در ظاهر يك خانه و حتي روحيه ساكنان آن ايفا مي‌كند.

در عين حال آسيب‌پذيرترين سطوح خانه نيز هستند. نصب تابلوها، ديواركوب‌ها، پرده‌هاي زينتي و برخورد وسايل خانه باعث صدمه ديدن آنها مي‌شود.

لازم نيست حتما حرفه‌اي باشيد. با آموختن چند تكنيك ساده مي‌توانيد اين عيوب را رفع كنيد. علاوه بر اين گاهي هم پيش مي‌آيد كه احساس مي‌كنيد دكوراسيون منزلتان برايتان تكراري شده و حالت يكنواختي پيدا كرده است.

در اين صورت لازم نيست متحمل هزينه‌هاي زيادي شويد و وسايل خانه‌تان را تعويض كنيد. حتي با رنگ كردن ديوارها به تنهايي مي‌توانيد تغييرات باور نكردني در دكوراسيون خانه ايجاد كنيد.

1 – تكنيك اسفنج: اين تكنيك يكي از ساده‌ترين و در عين حال زيباترين روش‌هاي ايجاد طرح روي ديوارهاست. ابتدا زمينه ديوار را رنگ‌آميزي كنيد و سپس يك تكه اسفنج را به رنگ آغشته كرده و به صورت ضربه‌اي به ديوار بزنيد. توجه داشته باشيد كه ابتدا اضافه‌هاي رنگ را توسط روزنامه بگيريد و سپس اقدام به رنگ‌آميزي كنيد.

2- تكنيك پارچه: اين شيوه نسبت به روش اسفنج، وقت بيشتري از شما مي‌گيرد. براي پياده كردن اين تكنيك شما بايد تعداد زيادي تكه پارچه تهيه كنيد و هر بار يكي از آنها را مچاله كرده و به مقداري رنگ آغشته كنيد. سپس به حالت ضربه‌اي روي ديوار بزنيد.

البته جور ديگري هم ميتوانيد از تكنيك پارچه استفاده كنيد. به اين ترتيب كه مستطيلي به عرض 15 سانتي‌متر و طول 20 سانتي‌متر از پارچه‌اي ببريد. در حالي كه با دست 2 سر پارچه را گرفته‌ايد آنها را خلاف جهت هم بپيچانيد.

لوله پارچه را به رنگ آغشته كنيد و مانند يك وردنه روي ديوار بكشيد. هر بار كه پارچه باز شد، اين كار را تكرار كنيد.

3 -‌تكنيك بافت دار كردن: دربافت‌دار كردن ديوار روش‌هاي مختلفي وجود دارد. از جمله تركيب پودر مل، روغن اليف، آب و رنگ روغني ساختمان براي بدست آوردن خميري نسبتا شل تا در بافت دار كردن ديوار استفاده شود.

البته مي‌توانيد مقدار آب و پودر مل را براي رسيدن به غلظت دلخواه تغيير دهيد.

 4 ‌- تكنيك رنگ‌برداري: اين تكنيك هم توسط پارچه اجرا مي‌شود. اما با اين تفاوت كه اين بار پارچه رنگ اضافي روي ديوار را به خود جذب مي‌كنند.

ابتدا ديوار مورد نظر را آماده كرده و رنگي را با قلم مو به صورت نيمه رقيق بر روي ديوار بكشيد. حالا يك دستمال نخي زبر را كه به صورت مچاله در آورده‌ايد را به ديوار خيس به صورت ضربه‌اي بزنيد. به اين ترتيب رنگ از روي ديوار برداشته شد و همزمان با انتقال رنگ، نقش مچاله شده پارچه روي ديوار باقي مي‌ماند.

 5 – تكنيك راه راه كردن: اين روش بيشتر مناسب اتاق‌هاي خواب است. البته بايد توجه داشت كه نبايد باعث شلوغ به‌نظر رسيدن اتاق شد. براي مثال مي‌توان از اين روش تنها براي ديوار سمت تختخواب استفاده كرد. ابتدا نقطه وسط ديوار را پيدا كنيد سپس 5/7 سانتي‌متر از هر سمت اين نقطه به اطراف حركت كنيد. بدين ترتيب اولين نوار 15 سانتي‌متري ايجاد خواهد شد. به همين طريق تمام ديوار را به نوارهاي 15 سانتي‌متري تقسيم كنيد.

با استفاده از شاقول خطوط را ترسيم كنيد يا از نقطه‌چين‌هاي بزرگ استفاده كنيد و تا پايين ديوار بكشيد. سپس با چسب نواري كاغذي يك طرف خطوط علامت‌گذاري شده را بپوشانيد به طوري كه چسب داخل نوارهايي كه بايد بمانند چسبانده شود. در نهايت به صورت يكي در ميان اين قسمت‌ها را رنگ‌آميزي كنيد. شما مي‌توانيد الگوهايي را نيز به شكل دايره يا مثلث از مقوا جدا كنيد و بين اين خطوط قرار دهيد. البته توجه داشته باشيد كه اگر مي‌خواهيد داخل اين الگو‌ها را رنگ كنيد بايد طوري آنها را طراحي كنيد كه وسطشان خالي باشد.

در تمام روش‌‌هاي فوق هم‌خواني رنگ‌ها از اهميت خاصي برخوردار است.

 هنگام رنگ كردن نكات زير را رعايت كنيد:

در تكنيك رنگ‌برداري سرعت عمل مهم‌ترين مساله است، زيرا ممكن است لايه رنگ به سرعت خشك شود و رنگ‌برداري آن به سرعت انجام گيرد.

در اين صورت مي‌توانيد ابزار را به كمي تينر روغني آغشته كنيد و به سطح رنگ بماليد. پس از آن‌كه ابزارتان (پارچه، كيسه پلاستيكي و…) به رنگ آغشته شد آن را با ابزار ديگري عوض كنيد.

 6- رنگ کردن با اسپری رنگ: اگر شما قصد رنگ کردن دیوارهای اتاقتان یا دیوارهای خانه تان را دارید اسپری های رنگ کننده می توانند در تسریع کار مؤثر باشند . برخی ازاین اسپری ها با جریان برق تغذیه می شوند . مخرن زیری اسپری را پر می کنید‏‏‎ بعد از آن تنها کاری که شما باید بکنید فشردن ماشه اسپری برای رنگ زدن است.

بهترین رنگ های اسپریی برای رنگ زدن اتاق ها رنگ هایی هستند که بد ون هوا باشند. ابن نوع اسپری ها کمتر از انواع دیگرهوا را خارج می کنند و کاربردی تر هستند. برای این کار شما اول باید از سقف ها شروع کنید‎ درصورتی که رنگ سقف ها با رنگ دیوارها متفاوت باشد، مجبور خواهید بود تا قسمت های فوقانی دیوارها را با کاغذهای ضد آب پلاستیکی و یا کاغذهای محکم قهوه ای رنگ بپوشانید همچنین باید کف زمین را نیز با لباس های به درد نخور یا هر چیز غیر قابل استفاده بپوشانید .

مزیت دیگری که رنگ های اسپریی بر رنگ های رولی و یا قلمویی دارند این است که کمتر اطراف را کثیف می کنند. اگر از رنگ درست استفاده کنید به اطراف پاشیده نمی شود ولی با این حال بهتر آن است که یک لباس آستین بلند ویک شلواربلند به دردنخور بپوشید تا از دست و پایتان در برابر رنگ محافظت شود همچنین می توانید از یک جفت دست کش پلاستیکی برای محافظت ازدستانتان و یک عدد عینک راحت برای محافظت ازچشمانتان استفاده کنید

پنجره ها و درها را باز بگذارید تا تهویه هوا به راحتی صورت گیرد سپس دستگاه را از رنگ پر کنید و اسپری را به برق وصل کنید وابتدا سقف ها را رنگ کنید. از گوشه های اتاق شروع کنید و همین طور ادامه بدهید چپ و راست ‏‎، بالا و پایین .

به آهستگی اسپری را از جایی که در حال رنگ زدن هستید عقب بکشید تا مطمئن شوید که محل مورد نظر خوب رنگ شده است فقط مراقب باشید که همه قسمتهایی که رنگ می زنید یکنواخت رنگ شوند تا در انتها تیره تر یا لک دار دیده نشوند. هر از گاهی مخزن رنگ را چک کنید که خالی نشده باشد .

در انتها وقتی کار رنگ زدن سقف تمام شد کل قسمت رنگ شده را چک کنید تا مطمئن شوید جایی بدون رنگ باقی نمانده است. زمانی که رنگ سقف ها تمام شد مخزن رنگ را از رنگ های موجود خالی کنید و مخزن را تمیز کنید و طبق دستورالعمل شرکت سازنده آن عمل کنید.

با دقت کاغدهایی را که به دیوارها چسبانده بودید جدا کنید، قبل از اینکه رنگ کردن دیوارها را شروع کنید از این کاغذها می‌توانید برای پوشاندن قسمت هایی از اتاق که نمی‌خواهید رنگ شود استفاده کنید. علاوه بر سقف ها لازم است که قاب درها و پنجره ها‏، پریزهای برق‎، قرنیزها و لوله های بخاری را بپوشانید تا مانع از رنگ شدن ها شوید.

برای رنگ کردن دیوارها شما به یک رول نقاشی پهن و دسته بلند احتیاج دارید، مجددا مخرن اسپری را پرکنید و رنگ را در محل نگهدارید . باید از گوشه اتاق ها کار را شروع کنید باید طوری آن را نگه دارید که لبه آن در شکاف بین سقف و دیوارقرار بگیرد.

پهنای بدنه رول باید چند اینچ از سقف را پوشش دهد. اسپری رنگ را آرام آرام روی دیوارها حرکت دهید تا کل دیوار رنگ شود و به همین شیوه ادامه دهید تا همه دیوارها رنگ شوند، بعد از اتمام کار مثل قبل عمل کنید، مخزن را از رنگ خالی کرده و خوب تمیز کنید چون در غیر این صورت رنگ در داخل مخزن خشک و سخت می شود و در نهایت اینکه باید بگذارید تا رنگ های دیوارها خشک شوند.کار رنگ زدن شما در اینجا به پایان می‌رسد.

7- چاپ به وسیله مُهر: یکی از تکنیک های چاپ بر روی دیوار، استفاده از مُهر است. مهرها به طور کلی قالب های برجسته و بافت داری هستند که در اشکال گوناگون طراحی می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

رایج ترین انواع آن، مهرهایی هستند از جنس پلاستیکی مخصوص و با توجه به نوشته، فرم و شکلی که مصرف کننده بخواهد به صورت سفارشی ساخته می شوند که همه شما با نمونه های آن به خوبی آشنایی دارید، مانند مُهرهای پزشکان، مُهرهای پشت نویسی چک، مُهر شرکت ها و ادارات، مُهر جایگزین امضاء و غیره. بستر کلیه این مُهرها کاغذ است. یعنی همه آنها پس از آغشته شدن به جوهر موجود در استامپ شکل و نوشته مورد نظر را بر روی کاغذ چاپ می کنند.

نوع تزئینی و سرگرم کننده این مُهرها نیز وجود دارند که برای بازی بچه ها تولید شده و معمولاً به جای کاربرد استامپ که برای بچه های کوچک ممکن است مضر و سمی باشد، دارای مخزن کوچکی هستند که از آن طریق رنگ به سطح مُهر انتقال می یابد. گذشته از کاربردهای فوق، از مُهر در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می شود. پوشش دیوارها، کف، لوازم دکوراسیون چوبی یا پارچه ای ، بسترهای خوبی برای چاپ به وسیله مُهر هستند.

از آنجا که مُهرهایی که برای موارد دکوراسیونی مورد استفاده قرار می گیرند نسبت به مُهرهای سفارشی و رایج دارای ابعاد بسیار بزرگتر و اشکال متنوع و متفاوت تری هستند؛ طراحان داخلی با توجه به هدف مورد نظرشان، خود اقدام به ساخت مُهر می کنند. شما نیز می توانید این کار را خودتان انجام دهید.

مرحله اول که در ساخت کلیه مُهرها مشترک است، طراحی طرح مورد نظر برای مُهر، آن هم بر روی کاغذ است. سپس دور طرح و یا حتی داخل آن را به وسیله قیچی یا کاتر ببرید. پس از آنکه الگوی طرح مُهر آماده شده ابتدا جنس مورد نظر برای ساخت مُهر را انتخاب کنید و مراحل بعدی را انجام دهید.

برای ساخت هر جنسی روشهای مختلف و راه های گوناگونی وجود دارد که به برخی از آنها در ذیل اشاره می شود:

الف) لینولئوم یا مکالئوم

همان طور که می دانید لینولئوم و مکالئوم پوشش های لایه ای از جنس پلاستیک هستند که ضدآب بوده و به عنوان کفپوش در قسمت های مختلف ساختمان قابل استفاده هستند. این لایه های پلاستیکی به راحتی با تیغ های موکت بری بریده می شوند. بنابراین شما می توانید طرح مورد نظر را که در قالب الگوی کاغذی پیش از این آماده کرده بودید، بر روی یک تکه لینولئوم متناسب با ابعاد طرح قرار دهید و با تیغ موکت بُری خطوط و مکان های معین شده را ببرید. به دلیل آنکه این لایه ها دارای قطر چند میلی متری بوده و امکان استفاده از آنها به صورت مُهر به تنهایی وجود ندارد نیازی به دسته ای دیگر است. بنابراین دو تکه چوب عمود بر هم و متناسب با اندازه مُهر آماده کنید و با میخ و چسب چوب به هم متصل کنید. سپس لایه مُهر را با چسب صنعتی به سطح تکه چوب افقی بچسبانید و از تکه چوب عمودی به عنوان دسته مُهر استفاده کنید. حال با آغشته کردن سطح مُهر به رنگ به وسیله غلتک و یا قلم مو، مهر را به دیوار بزنید و چاپ را انجام دهید.

توضیح: نوع رنگ مورد استفاده برای چاپ با مُهر ، معمولاً رنگ های روغنی ساختمانی است ولی در مواردی که قرار است چاپ بر روی چاپ دیگر انجام گیرد و یا به طور کلی سرعت خشک شدن چاپ مورد اهمیت است، از رنگ های آکریلیک استفاده می شود.

ب) ساخت مُهر با میوه جات

برای ساخت مُهر با میوه جات راه های بسیار راحت و ابتکاری وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید یک سیب، گلابی، پرتقال یا نارنگی یا هر میوه دیگری مانند آنها را به دو نیم تقسیم کنید و از سطح داخلی هر نیمه به عنوان مُهری برای چاپ فرم میوه انتخابی با انتقال همان بافت میوه استفاده کنید.

برای انجام چاپ مُهر، لزومی به انتخاب دیوار، کف یا سقف نیست بلکه شما می توانید از لوازم دکوراسیونی چوبی یا پارچه ای نیز استفاده کنید. تنها لازمه به کارگیری چنین تکنیکی، مسطح بودن بستر چاپ است.

نکاتی برای رنگ کردن دربهای اتاق‌ها

نکاتی چند درخصوص پوشش دادن یا رنگ کردن درهای چوبی در خانه شما وجود دارد‎؛ اگر طبق این برنامه پیش بروید می توانید یک تغییر اساسی در اتاق ها ایجاد کنید .

 مواد لازم برای این کار عبارتند از:

1- مداد

٢- کاغذ

3- سنباده

4-رنگ سفید و یک دست

5-قلموی پهن 4 اینچی که در تمام ابزار فروشی ها موجود است

6-قلموی کوچک برای ریزه کاریها

7-چندعدد بطری رنگ کوچک اکرولیک در طیف های مختلف

8-پارچ یا لیوان های بزرگ آب

9-ماژیک های نقاشی در رنگ های مختلف، رنگ سیاه را فراموش نکنید که رنگ بسیار خوبی برای دیزاین کارتونی طرح هاست

10-رنگ پلی اکرولیک روغنی شفاف که به راحتی در آب قابل حل است و هیچ گونه بخار شیمیایی ندارند.

رنگ های پلی اوراتان پایه روغنی دارند و فقط می توانند برای فضای بیرون استفاده شوند بنابراین از استفاده این نوع رنگها اجتناب کنید .

الان شما آماده هستید، این مراحل به شما کمک می کند تا یک خانه زیبا و متفاوت داشته باشید .

1-طرح اولیه را در یک تکه کاغذ با مداد بکشید ، طرح اولیه خیلی مهم است

2-از لباس های به درد نخور برای پوشاندن کف زمین و دور درها استفاده کنید

3-از سنباده برای صاف کردن و یک دست کردن لایه رویی درها استفاده کنید

4-از قلموی بزرگ و رنگ سفید برای رنگ کردن قسمت های فوقانی و لایه رویی استفاده کنید

5-سپس اجاره دهید رنگ سفید روی درها خشک شود

6-طرح اولیه تان را بوسیله مداد بر روی در منتقل کنید‎؛ مرحله به مرحله این کار را انجام دهید تا مطمئن باشید درست انجام داده اید

7-خط های بیرونی طرح تان را با رنگ مورد دلخواهتان پر کنید، الان وقتشه که از رنگ های اکریلیک استفاده کنید همچنین قلموهای کوچک برای این کار کاربردی تر هستند، بعد از مصرف قلمو ها آنها را در پارچ یا لیوان پر از آب قرار دهید تا مجددا قابل استفاده باشند

8-طرح کلی شکل رنگ شده را با ماژیک رنگی رنگ کنید

9-بگذارید تا رنگ ها خشک شوند

10- فورا و بلافاصله بعد از استفاده قلمو ها را تمیز کنید