خانه > نقاشی ساختمان > بلکا > آشنایی با پوشش سلولزی و انواع ویژگی ها
  • اجرای بلکا با قیمت بلکا

  • کاتالوگ بلکا

  • بلکا ابریشمی و رومالین

آشنایی با پوشش سلولزی و انواع ویژگی ها

آشنايي با پوشش سلولزي و معرفی ویژگی های آن

پوشش سلولزی طرحی نو در زیبا سازی سطوح داخلی اماکن است، کاغذ دیـواری وانواع رنگها مواد سنتی هستند که سالها قبل برای پوشش دادن دیوار و سقف از آنـها استفاده می شد، در پوشش های نسل قبل بر روی رنگ بندی امکان مانور کمتر بود و امکان افزودن نبوغ و خلاقیت بسیار کم بود برای مثال در کاغذ دیواری هر فرد ناچار به انتخاب طرع ها و مدل هایی می شد که کارخانه سازنده به بازار عرضه کرده بود.

پوشش های سلولزی این قابلیت را دارند که هرشخص طرز فکر و سلیقه و حس خود را در آن اعمال کند و به این ترتیب خانه هر شخص بر اساس طرز فکر و اندیشه و سلیقه خود او طراحی و تزئین شود و دیگر نیازی به انتخاب الگو های از پیش تعیین شده نیست.

همچنین در عرصه فعالیت های زیست محیطی که عصر آینده را عصر تکنولوژی های کنترل کننده و سازگار با محیط زیست می دانند، پوشش سلولزی عایقی بسیار مناسب در برابر گرمایی و سرمایی و همچنین سبک سازی سازه ها را سبب میشود و در بهینه سازی مصرف انرژی نقش بسزایی دارد.

این پوشش به دلیل طیف بالای رنگی باعث بوجود آمدن محیطی پرنشاط، شاداب و همراه با آرامش در فضاهای داخلی می شود.

از مهمترین خواص پوشش های سلولزی این است که با استفاده از ایـن محصول مـی توان مراحـل گچ کاری، سفیدکاری، بتونه کاری و نقاشی را از مراحل نازک کاری را حذف نمودکه بدین طریق می توان تأثیر بسزایی در تقلیل هزینه ها و بالا بردن سرعت انجام کار داشت.

این پوشش به علت بافت الیاف گونه، عایـق بسیارمنـاسبی جهت حفظ گرمای محیط می باشد و در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان تأثیر بسزایی دارد.

در این محصول هیچ گونه مواد و حلال شیمیایی بکار نمی رود و تنها حلال آن آب می باشد که این امر موجب جلوگیری از حساسیت در مقابل بو و مواد فرار می شود.

به علت بافت های الیاف گونه موجود درسطح این کار، این پوشش عایق مناسبی جهت کاهش حجم صداهای مزاحم می باشد و مانع از انعـکاس امواج صوتی به میزان قابل ملاحظه (%30 الی %50) می شود که اصطلاحاً محیط را آگوستیک می کند.

وزن این پوشش در هر متر مربع حدود 400 الی 700 گرم می باشد که درمقایسه با وزن گچ و بتونه و رنگ که در هر متر مربع حدود 17 الی 24 کیلوگرم می باشد بسیار سبکتر بوده و این امـر موجب کاهش وزن مرده ساختمان می شود.

این پوشش رطوبت را جذب می کند و باعث تعدیل آن می شود و رطوبت جذب شده را در شرایط معکوس جوی به محیط باز می گرداند.

پوشش سلولزی بر خلاف رنگ و کاغذ دیـواری، از خاصیت ارتجاعی برخوردار است که این امـر پوشش را در برابر ضربه مقاوم می سازد و استحکام لازمه را به آن می بخشد که باعث عدم حشره زدگی و ساخت لانه برای حشرات در سطح دیوار می شود.

ساختار پوشش های سلولزی

این نوع پوشش تشکیل شده از الیاف مصنوعی ، سلولز ، رزین های ساختمانی ، آراینده های معدنی ، پیگمنتهای مقاوم ، روان‌کننده ها و سایر افزودنیهایی که به صورت خمیر و با استفاده از ماله های فلکسی گلاس بر روی سطح کار اجرا می شود . این پو شش دارای خواص بسیاری بوده و در واقع می توان از آن به عنوان بهترین و زیبا ترین جایگزین برای رنگ و کاغذ دیواری نام برد .

این نوع محصولات معمولاً به نام پوشش الکا – بلکا – رومالین – پتینه و … معرفی می شوند .

موارد مصرف پوششهای سلولزی پتینه

پوششهای سلولزی قابلیت اجرا بر روی کلیه سطوح را داراست. این پوشش بیشتر مورد توجه انبوه سازان قرار دارد که به منظور صرفه جویی های مالی و زمانی بعد از اجرای گچ و خاک اقدام به اجرای پوشش های سلولزی پتینه می نمایند. به عبارت دیگر مرحله گچ کاری که مرحله ای وقت گیر و در عین حال هزینه بردار است حذف می گردد. چنانچه از موارد اشاره شده، نیز مشخص می گردد، پوشش سلولزی پتینه بر روی هر سطحی (گچ، رنگ، چوب و غیره) البته با توجه به دستورالعمل اجرایی قابل اجراست.از پوشش های سلولزی (پتینه ) می توان جهت امور دکوراتوری در فضاهای مختلف نیز استفاده کرد. یعنی علاوه برداشتن خاصیت و ویژگی مهم عایق بودن می تواند برای زیبا سازی در تزئینات داخلی و دکورهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.این پوشش به دلیل بهره مندی از طیف بالای رنگی و امکان اجرای آن به صورت طرحهای مختلف (مانند اشکال هندسی و اشکال طبیعی مانند گل، درخت و ….) می تواند در فضاهای آموزشی مانند مهدهای کودک، مدارس و دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد و ضمن ایجاد فضایی آرامش بخش، محیطی زیبا و جذاب را بوجود آورد.

سفید فوری

سفید فوری بر پایه نیترو سلولز و اکلید رزین تولید می شود.این محصول مناسب برای استفاده در کارهای حرفه ای صنایع چوبی می باشد . پاک لاک سفید فوری را یه صورت ضد حریق نیز تولید می کند. رنگ سفید فوری با ترکیب تیتانیوم اروپائی و استاندارد تهیه و تولید می گردد. این محصول با قابلیت پوشش بسیار بالا مناسب برای استفاده در کارهای حرفه ای صنایع چوبی می باشد. این محصول با فام بسیار سفید خالص تولید می شود و از ویژگی های اصلی آن می توان به یک فرمول بهبود یافته براساس تقاضای صنایع بزرگ تولید لوازم چوبی و مبلمان و درب اشاره کرد. اکنون می توان این رنگ را یک محصول خاص و متفاوت دانست و با اطمینان از سطح کیفی آن مورد مصرف قرار داد . این رنگ به سرعت خشک می شود وکاملا همتراز و یکنواخت است که با یک فام سفید خیره کننده به سطوح اعمال شده ماندگار خواهد بود.

کلر فوری نیترو سلولزی مات و براق

این محصول بر پایه بر پایه نیتروسلولز و الکید رزین ساخته می شود.کیلرفوری مورد استفاده در صنایع چوبی به عنوان یک پوشش محافظ رویه که معمولا” پس از سطح رنگی و در لایه آخر مورد استفاده قرار می گیرد.پاک لاک کلر فوری را یه صورت ضد حریق نیز تولید می کند. محصولی مورد استفاده در صنایع چوبی به عنوان یک پوشش محافظ رویه که معمولاً پس از سطح رنگی و در لایه آخر مورد استفاده قرار می گیرد . این محصول با برخورداری از فرمولاسیون مخصوص لاکهای رویه بنا به سلیقه و نوع کار مصرف کننده به کار گرفته می شود .این نوع لاک محافظ بی رنگ بوده و در دو نمونه مات و براق تولید می گردد. سختی سطح به وجود آورنده آن پس از خشک شدن کامل عاملی جهت حفظ کیفیت نمای ایجاد شده و رنگی لایه زیرین می باشد. همچنین مقاومت نسبی خوبی برای مدت طولانی در مقابل رطوبت داشته و به راحتی و بدون بر جای گذاشتن لکه به کرات قابل پولیش می باشد .

از دیگر موارد مصرف این لاک به لحاظ حفظ ذرات انواع اکلیل و پودرهای طلائی و نقره ای و همسطح نمودن دانه های پودری پس از اسپری و همچنین سرعت خشک شدن ، چسبندگی زیاد و بی رنگ بودن آن به عنوان عامل اصلی تثبیت ذرات اکلیل بر سطوح چوبی می باشد. از جمله ویژگی های برجسته این محصول می توان به پوشش و چسبندگی بالا، سرعت خشک شدن لازم، جلوه ای زیبا پس از استفاده، ماندگاری طولانی، محافظی مناسب برای سطح مورد نیاز ، تثبیت کننده یکسان ذرات اکلیل اشاره کرد.